BM: KATA BANYAK MAKNA
7. KEMAS
a) terurus
CTH: Rumahnya kemas sejak menggunakan khidmat orang gaji.
b)
1. JATUH
a) turun ke bawah dengan cepata) terurus
CTH: Rumahnya kemas sejak menggunakan khidmat orang gaji.
b)
1. JATUH
CTH: Budak itu jatuh dari tingkat satu Blok Perdana.
b) turun/ merosot
CTH: Harga getah keping telah jatuh mendadak.
c) bersamaan dengan
CTH: Hari jadinya jatuh pada 11 Julai 2013.
d) menjadi sesuatu
CTH: Orang itu jatuh bangkrap kerana gagal membayar hutang.
e) tidak dapat dipertahankan/ ditawan
CTH: Melaka jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511.
2. JUNJUNG
a) membawa sesuatu di atas kepalaCTH: Biar saya junjung bakul yang berat itu.
b) mematuhi atau menurut
CTH: "Titah tuanku patik junjung ," sembah Tun Aman.
c) amat menghormati atau memuliakan
CTH: Saya junjung segala nasihat ibu.
3) KAKI
a) anggota badanCTH: Kakinya terpijak paku.
b) Bahagian yang di sebelah bawah sesuatu
CTH: Corak pada kaki kain itu cantik juga.
c) penjodoh bilangan
CTH : Ibu membeli sekaki payung.
d) unit ukuran
CTH: Tinggi budak itu lebih 5 kaki.
4) KABUR
a) pudarCTH: Corak dan warna kain itu sudah kabur.
b) kurang jelas penglihatan
CTH: Pandangan Azmin kabur jika dia tidak menggunakan cermin mata.
c) tidak nyata
CTH: Kami tidak faham kerena mesej yang hendak disampaikan oleh penulis itu agak kabur.
5) KAKU
a) tidak dapat dilentur / kejangCTH: Kerana terlalu sejuk, jari-jemarinya terasa kaku.
b) tidak hidup / tidak lancar
CTH: Lakonan pelakon baru itu kelihatan kaku.
6) KELAS
a) bilik darjahCTH: Kelas 6A menjadi johan kebersihan.
b) peringkat / tingkat / taraf
CTH: Orang yang berpendapatan RM5 000 sebulan tergolong dalam kelas menengah.
c) bahagian / kategori
CTH: En. Ali naik keretapi kelas ekonomi.
PETA MINDA SAINS
Adalah tidak dinafikan bahawa matapelajaran Sains merupakan satu matapelajaran yang agak sukar bagi kebanyakan pelajar. Ini adalah kerana seorang pelajar perlu mengingati dan menghafal banyak konsep dan fakta. Maka untuk memperolehi markah yang baik atau ingin mendapat 'A' dalam matapelajaran Sains adalah idaman semua pelajar.
Untuk mendapat markah yang tinggi dalam apa sahaja matapelajaran termasuk Sains, pelajar perlu tekun dan rajin membaca nota yang telah diberikan oleh guru atau buku teks yang sedia ada. Walaubagaimanapun buku teks yang tebal yang mengandungi ratusan atau mencecah ribuan kata kunci fakta Sains boleh mematikan semangat pelajar untuk meminati Sains.
Untuk mendapat markah yang tinggi dalam apa sahaja matapelajaran termasuk Sains, pelajar perlu tekun dan rajin membaca nota yang telah diberikan oleh guru atau buku teks yang sedia ada. Walaubagaimanapun buku teks yang tebal yang mengandungi ratusan atau mencecah ribuan kata kunci fakta Sains boleh mematikan semangat pelajar untuk meminati Sains.
.
PETA MINDA: ALTERNATIF TERBAIK
"Mind Map" atau Peta minda adalah alat untuk membantu anda berfikir dan belajar. Peta Minda yang telah dibangunkan oleh Tony Buzan adalah kaedah yang berkesan untuk membuat nota dan berguna untuk menjanakan ide dengan perkaitan.
Untuk membina satu peta minda, seseorang haruslah bermula di tengah mukasurat yang menjadi tajuk utamanya. Kemudian ia bercambah keluar ke semua arah menghasilkan struktur yang tumbuh dan tersusun mengandungi kata kunci (keywords) dan rajah kunci (key images).
Untuk membina satu peta minda, seseorang haruslah bermula di tengah mukasurat yang menjadi tajuk utamanya. Kemudian ia bercambah keluar ke semua arah menghasilkan struktur yang tumbuh dan tersusun mengandungi kata kunci (keywords) dan rajah kunci (key images).
Satu contoh peta minda yang saya ingin paparkan ialah peta berikut di bawah tajuk "Basic Needs", satu tajuk daripada matapelajaran Sains Tahun 4.
Sila klik peta minda di bawah untuk melihatnya dengan lebih dekat
Perhatikan betapa mudahnya seorang pelajar dapat melihat tajuk utama peta di tengah-tengah yang bercabang kepada tajuk-tajuk kecil yang pula bercabang kepada perkataan atau kata-kunci dan rajah kunci yang penting.
kata-kunci dan rajah-kunci
Peta minda yang disediakan dipermudahkan pembacaannya dengan adanya label-label berhuruf danbernombor di setiap cabang supaya pembacaan adalah mengikut susunan dan turutan yang betul. Ini adalah untuk memastikan supaya pemahaman terhadap fakta yang dibaca adalah mengikut alirannya.
Perhatikan juga gambar-gambar yang berwarna dan menarik yang berkaitan dengan fakta dapat mengukuhkan lagi ingatan terhadap fakta tersebut.
Label huruf dan nombor serta gambar
Anda tentu perasan bahawa dengan memerhatikan peta minda secara keseluruhan, anda telah pun sudah dapat memasukkan maklumat dengan mudah ke dalam fikiran anda. Oleh itu maklumat tersebut akan mudah pula dapat dikeluarkan kerana ia telah di"peta"kan ke dalam fikiran anda.
PETA MINDA UNTUK GURU DAN PELAJAR
Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, peta minda telah diakui sangat berkesan digunakan dalam bilik darjah. Saya telah menggunakan peta minda yang saya hasilkan sendiri sejak 5 tahun lalu dalam bilik darjah saya. Berdasarkan kepada pengalaman saya, saya mendapati proses pengajaran menjadi sangat mudah dan menjimatkan masa.
Ini adalah kerana peta minda yang telah disediakan oleh guru sendiri dan diedarkan kepada murid dengan sendirinya menjadi nota mereka tanpa perlu mereka membuat nota sendiri. Peta minda yang asalnya bersaiz A4 telah dibuat salinannya kepada kertas bersaiz A3 yang lebih besar supaya lebih mudah dibaca. Jika bab yang diajarkan adalah panjang, maka peta yang kedua, ketiga dan seterus akan saya hasilkan.
Penggunaan LCD serta perisian komputer yang boleh membesarkan paparan di skrin dengan kemudahan "zoom" memudahkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran. Gambarajah yang kecil yang kurang jelas dengan mudah dibesarkan untuk paparan pelajar.
KELEBIHAN PETA MINDA
|
No comments:
Post a Comment